ABC slušného zákazníka: aj vy ste odignorovali vypracovanú cenovú ponuku?

Dnešný príspevok je z iného súdka. K jeho napísaniu nás viedol status na jednej zo sociálnych sietí:

„Ľudia, ak si dáte vyhotoviť cenovú ponuku a dotyčný absolvuje cestu k vám, u vás strávi čas nejakým tým poradenstvom a rovnako vám venuje svoj čas pri spracovaní cenovej ponuky, samozrejme, všetko zadarmo, základná slušnosť káže napísať aspoň: Ďakujem, neberiem. Nič viac, nič menej.“

Status sa stretol s pomerne búrlivým ohlasom. Niektorí autora označili za „laika“, iní jeho žiadosť obhajovali. Mnoho živnostníkov a firiem ročne spracováva desiatky až stovky ponúk a nedočkajú sa serióznej reakcie. Rozhodovanie je vždy na zákazníkovi. Ponuka ho nemusí zaujať, ale o čo by bol svet krajší, keby zdvihol telefón alebo do e-mailu naťukal niekoľko písmeniek: „Ďakujem za ochotu, neberiem.“ Nič viac, nič menej.

Slovenská realita

Ľudia sú vynachádzaví. Keďže seriózna realizačná firma nespraví cenovú ponuku na strechárske práce bez toho, aby stavbu videla, v prípade prejaveného záujmu sa k zákazníkovi niekto vyberie. Často to nebýva na krátke vzdialenosti. Mnoho firiem v záujme zvýšiť si šancu na pekné realizácie je ochotných vycestovať aj do vzdialenejších miest. Keď sa však niekto na vzdialenejšiu stavbu vyberie, bude ho to stáť nielen cestovné náklady, ale hlavne čas. Čas je v poslednom období tou kategóriou, ktorá sa stáva pre smrteľníka veľmi vzácnou. Ak strávim časť dňa na ceste, nemôžem sa venovať povinnostiam na pracovisku, presúvam si ich plnenie na večerné hodiny a následne ochudobňujem o svoju prítomnosť rodinu. Všimli ste si, koľko ľudí sa sťažuje na nedostatok času?

hodinky-cas- rychlost

Druhou stránkou veci je, že seriózna firma vypracuje veľmi podrobnú cenovú ponuku. Venuje sa podkladom, prepočíta výmery plôch, dĺžky jednotlivých konštrukčných celkov, objemy hmôt a počty doplnkov. V prípade požiadavky na špecifické materiály si musí vyžiadať cenové ponuky od dodávateľských firiem. Následne všetko zosumarizuje do prehľadných tabuliek a pošle záujemcovi o práce. Ten, keďže človek je tvor tvorivý, medzičasom prišiel na viacero vylepšení projektu. Rozhodne sa pre väčšie okná, niektoré nahradí svetlovodmi, začne uvažovať o inej strešnej krytine, dokonca sa rozhodne, že časť krovu by sa mohla v interiéri priznať… Pritom si neuvedomí, že v cenovej ponuke väčšinou nejde o chvíľkovú prácu s rýchlou výmenou zopár položiek.

muz-stol-kancelaria-papiere-cenova-ponuka-rekonstrukcia

 

Celá záležitosť okolo cenových ponúk má ešte jeden aspekt. Tvorivý a šetrný majiteľ stavby sa s podrobnou cenovou ponukou a technickými riešeniami, ktoré sa navrhli, rozbehne za ďalšími firmami s požiadavkou, či sa to nedá spraviť lacnejšie. No, zoškrtať vypracovanú cenovú ponuku ozaj nie je problém. „Tam cent, tam euro a bez práce prídem k zákazke. Veď spustím nejakú tú „stovečku“ a bude dobre.“ A šetrný majiteľ je so sebou spokojný, ako dobre uspel. Aj múdre rady od „toho blázna“, čo si bol stavbu prezrieť a navrhol riešenia, aj dobré ceny tutohľa od remeselníka zo susednej dediny. Kto by to nebral?

… A vzhľadom na to, že som poctivého remeselníka vlastne zneužil a nedokážem sa mu ani pozrieť do očí… Radšej ani nepokračovať…

ČO JE DOBRÉ ZAPAMÄTAŤ SI?

  • Ak vám niekto poskytne bezplatne svoje služby (= čas a vedomosti), poďakujte sa mu.
  • Buďte korektní pri dohadovaní.
  • Podliezanie cenových ponúk je prejavom bezcharakternosti a málokedy prinesie dobre zrealizované práce.
  • Ľudia z praxe až príliš často chodia rekonštruovať nové strechy, ktoré boli zrealizované za málo peňazí.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.